Webbtexter
Det du skriver på din webbsida bör få folk intresserade, få dem att gilla ditt företag, minnas vad de läst och gärna berätta det för andra. Vad ska till för att skriva en så bra text?
Hade det inte varit fantastiskt om din webbsida var så välskriven att läsarna kastade sig över dina produkter och tjänster? Och inte bara det, utan även berättade för andra om webbplatsen under lunchen! De bästa webbtexterna har den effekten på människor, och de genererar en konstant ström av intresse, försäljning och goodwill för företaget.
Ofta är webbtexten kundernas första möte med företaget. När en sådan text är välskriven kommer det mötet inte att vara det sista.
Vad som är speciellt för webbtexter är den korta tid du har till förfogande för att få besökaren att stanna kvar på sidan. Rubriken måste fånga uppmärksamheten och inledningen måste få besökaren att läsa vidare. Du har bara några sekunder på dig innan genomsnittsläsaren klickar sig tillbaka ut i jakten på vad de letar efter. Inledningen måste därför vara så intressant att den triggar till den handling som du önskar ska ske.
Webbtext och matematik – som Yin och Yang?
Dessutom måste en webbtext skrivas så att sökmotorerna hittar webbplatsen och ger den högsta möjliga position i sökresultaten. Detta dikteras av Googles sökmotoralgoritm, och det lägger till en matematisk dimension till det traditionella författeriet; webbtext måste vara sökmotoroptimerad.
Konststycket består av att införliva de matematiska kraven i textarbetet. Hur mycket text är tillräckligt med text, var ska nyckelorden placeras i texten, hur mycket ska dessa ord användas? Och detta måste göras på ett så intelligent sätt att texten fortfarande kan hålla kvar läsarens intresse.
Dessutom, rätt vad det är och utan förvarning, ändrar Google algoritmen. Webbtextförfattare har därför också ett underhållsjobb att sköta.
Kunde dina webbsidor vara bättre skrivna?
Samtext Creatives webbskribenter kan mycket om att skriva kreativt. Men de inte bara skriver bra utan månar även om att göra ett gediget förarbete och har näsa för vad som kommer att appellera potentiella kunder.
Något för dig? Prata gärna med VD Trond Samstad om dina webbtexter.