SEO (sökmotoroptimering)
Att synas eller inte synas, det är frågan – åtminstone på Google. För även om du har en bra hemsida med bra texter är det ändå ingen garanti att du hamnar högt upp bland sökresultaten – och därmed förblir ”osynlig”. Om du däremot aktivt arbetar med SEO är toppen av resultatlistan inom räckhåll. Här visar vi dig varför och hur.
Du har kanske hört det förut. Nämligen att det bästa stället att gömma ett lik är på sidan två i Google. Ja, för minns du verkligen när du senast orkade klicka dig vidare från sida ett efter att ha sökt något på nätet?
De flesta köp börjar med en sökning på nätet, och det görs ungefär 55 miljoner Google-sökningar i Sverige varje dag, så det råder ingen tvekan om att det är bra för affärerna att rankas högt i sökmotorn.
Detta är SEO
SEO, eller sökmotoroptimering, är konsten att anpassa din webbplats så att den rankas så högt som möjligt av Google i de organiska sökresultaten – det vill säga de resultat som inte är annonser. Kort sagt handlar det om att skapa ett passande innehåll för läsaren, att sidan är rätt utformad och att använda rätt sökord, länkar och rubriker.
Genom att ha välformulerade texter som samverkar med algoritmerna kommer din webbsida att bedömas som relevant för den aktuella sökningen. Du kommer att klättra på listorna och vips, så är du mycket mer synlig för potentiella kunder som letar efter den vara eller tjänst du erbjuder.
Så här fungerar det
Man kan likna en sökmotor vid ett gigantiskt uppslagsverk där en algoritm ser till att katalogisera innehållet. När en person skriver in en sökfråga kommer sökmotorn att söka igenom din sida och andras sidor för att se vilket innehåll som bäst matchar det som ”googlaren” sökte efter. Och om du har sökmotoroptimerat texten, med andra ord, hjälpt sökmotorn att lättare katalogisera innehållet på din sida, då kommer du att belönas med en hög ranking.
Byggstenarna i on-page SEO, dvs. det optimeringsarbete du gör på själva webbsidan, är bland annat:
- Nyckelord: Vilket/vilka ord vill du att sökmotorn ska hitta? Här är det viktigt att göra ett ordentligt grundarbete med att ta reda på vilket/vilka ord dina kunder använder vid en sökning. Använd nyckelordet tillräckligt ofta, men överdriv inte – det finns verktyg som hjälper dig att göra detta.
- Titel tag: Detta är rubriken som visas i Google-resultatet, som användaren kan klicka på. Det ska ge en tydlig uppfattning om vad din webbplats handlar om.
- Metabeskrivning: Det är den korta text som syns under rubriken (Title tag) i sökresultatet och beskriver innehållet på sidan. Det är viktigt att skriva en exakt och säljande sammanfattning av vad din sida handlar om. För även om metabeskrivningen inte direkt påverkar rankningen har den betydelse för vilket sökresultat användaren klickar på.
- Länkar: Hur du använder länkar, både utgående (när du länkar till en annan webbplats) och interna (när du länkar till relevant innehåll på din egen webbplats), är något Google analyserar och tar hänsyn till – och du bör ha både interna och externa länkar i din text.
Skriv så bra att både Google och läsaren gillar dig
Om sökmotoroptimering av webbsidan ska tjäna något syfte räcker det inte med att använda nyckelord och tillfredsställa andra tekniska detaljer som rör bildtexter, underrubriker, stycken och textmängden på sidan. En produktsida måste faktiskt skapa intresse hos läsaren och omvandla det intresset till handling. En informationssida ska tillgodose läsarens informationsbehov. Om du bara fokuserar på SEO:s tekniska krav är det lätt att få en webbplats som är perfekt men utomordentligt tråkig. Här är ett tips: skriv först en bra text utan att ägna så mycket uppmärksamhet åt Google och justera den efteråt för att uppfylla Googles krav.
Att kunna skapa ett intresse är viktigare än algoritmisk perfektion. Webbsidor är till för människor inte algoritmer. Samtidigt, en bra säljande text som inte syns ger inte heller så mycket mat på bordet. It takes two to tango, som man brukar säga. Skapar du ett genomarbetat och fängslande innehåll är sannolikheten stor för att besökaren stannar kvar på din sida, kanske köper något och återvänder vid ett senare tillfälle.
SEO är inte ett engångsjobb
Där en betald annons kan ge omedelbar effekt, handlar SEO om att systematiskt bygga ett starkt varumärket över tid – samtidigt som du klättrar i resultatlistan. Och om du kontinuerligt jobbar med att uppdatera webbsidan och innehållet kan du klättra ännu snabbare och högre.
- Det ökar relevant trafik till din webbsida – och därmed även lönsamheten.
- Ökad exponering ger fler organiska träffar och dessa träffar är gratis.
- Det är ett värdefullt komplement till betald annonsering. Och när du kommer upp till topp 3 är SEO inte bara ett komplement utan det genererar nu betydligt fler klick än en annons.
Men det finns en annan faktor med i spelet. Din webbsida är med i en ständig tävling om topplaceringarna. Nya konkurrerande webbsidor och ändringar som dina konkurrenter gör på redan befintliga sidor påverkar din placering. Dessutom ändrar Google sina algoritmer fortlöpande. De parametrar som viktas på ett sätt i år kanske inte viktas på samma sätt nästa år. Så det gäller att följa hur din sida ligger till i förhållande till andra konkurrerande sidor och att hela tiden se till att din sida alltid är bättre.
Om du vill veta vad Samtext kan göra för din webbsida klicka här.