Illustration: Elisabeth Samstad © 2024
Med AI-genererat innehåll som enkelt kan produceras växer den digitala textmassan explosionsartat. För att ditt företag ska sticka ut i denna flod av innehåll måste det du publicerar vara unikt och engagerande, inte generiskt och tråkigt.
Ända sedan början av 2023 har många företag använt sig av artificiell intelligens (AI) i sin innehållsproduktion – även vi själva. Det sparar tid, resultatet är anmärkningsvärt bra, formuleringarna är nästan perfekta och texten kan innehålla guldkorn som de flesta av oss skulle behövt ägna mycket tid åt att gräva fram.
Vissa företag har gått all in och skaffat ChatGPT eller en annan språkmodell för att skapa kompletta webbplatser med landningssidor, produktsidor, bloggartiklar och om oss-texter. Allt verkar vara helt i sin ordning – artikeln har en relevant rubrik och ingress, tar upp vilket problem produkten löser, visar produktens egenskaper och fördelar och har en slutsats och en uppmaning till handling. Och sedan har företaget helt enkelt tryckt på knappen ”Publicera den här sidan”. Kanske de inte borde ha gjort det så lättvindigt.
Detta är vår erfarenhet av AI-genererade webbsidor:
(1) Den faktiska informationen är tyvärr inte alltid korrekt, och informationen är inte alltid helt relevant för företagets målgrupp. När innehållet är opålitligt kan läsaren bli skeptisk och snabbt tappa förtroendet.
(2) Texterna är för allmänna och innehåller självklara fakta. ”Att köra på leriga vägar kan göra att bilen blir smutsig.” I en marknadsföringstext är självklara saker lika populära som att sitta och titta på när färg torkar.
(3) De nya texterna genereras, än så länge, ur existerande texter – det är med andra ord inte direkt något nytt som sägs, vilket gör det svårt att få en text som är originell och sticker ut.
Risken att läsaren söker sig vidare är överhängande.
Publicera aldrig helt okritiskt en text som en språkmodell har skrivit åt dig. Låt en verklig människa kvalitetssäkra texten först – med ett förstoringsglas och en stark kopp kaffe.
Om du själv är en skicklig copywriter kanske det inte alltid är en bra idé att låta språkmodellen skriva texten åt dig, oavsett hur bra du är på att skriva prompts (de instruktioner du ger till språkmodellen). Det är lätt hänt att man fastnar i den text som genererats, att man så att säga har svårt att mentalt frigöra sig från den argumentation, meningsbyggnad och det tonfall som språkmodellen har använt.
Det kan vara värt att skriva en del webbsidor själv och att ta hjälp av AI för att föreslå detaljer och argument, och därefter få AI att ge förslag på förbättringar av det du har skrivit!
Eftersom AI-genererat innehåll är så enkelt att producera är tillväxten av antalet AI-genererade spaltmeter kolossal. För att ditt företag ska bli uppmärksammat i denna störtflod av innehåll kan inte det du publicerar vara generiskt och tråkigt. Texten måste verkligen träffa läsaren. Svårt, tycker du? Ja, men det är tillåtet att be om hjälp: låt en av våra skribenter redigera din AI-text innan du trycker på ”Publicera”-knappen!
Var detta relevant för dig? Klicka för at få hjälp.