Samtext
Så skriver du en bra titel på nätet

Så skriver du en bra titel på nätet

Vare sig du skriver ett blogginlägg för din verksamhet, ett nyhetsbrev, en produktsida eller något annat textrelaterat, så är titeln, eller rubriken, den viktigaste komponenten. I kombination med bilden ska den få läsaren att stanna till, samtidigt som den bör vara lockande nog att man vill klicka på den för att läsa det kompletta innehållet.

Har du bra innehåll men har svårt att få folk att klicka sig fram till det? Då kan det vara din titel som behöver bearbetas. Här ger vi dig några användbara tips på hur du får fler att läsa just din text!

Utan att vi tänker på det så blir vi dagligen bombarderade med hundratals rubriker. Merparten av dessa scrollar vi snabbt förbi, medan andra fångar vår uppmärksamhet.

Du har säkerligen stött på de tidigare – klickbete-titlarna som visas i fetstil på din skärm när du besöker en nättidning: ”Så blir du av med bukfettet på 14 dagar”, ”Du kan aldrig gissa vad som hände när Karin lyfte toalettlocket”, ”Därför kan du få mindre pengar i plånboken nästa år”, eller ”Vad du ska tänka på när du bokar din semester”.

Chansen är stor att det är sådana titlar du klickar på. Men varför? Är det så viktigt för oss att veta vad som gömmer sig under Karins toalettlock?

Därför lockas du av klickbete

Vad titlarna ovan har gemensamt är att de innehåller triggerord som ”” och ”därför” för att väcka uppmärksamhet hos läsaren. Kanske viktigare ändå: de presenterar ofta lösningen på ett problem. Vi människor är till naturen nyfikna. Om vi ​​inte vet svaret på något så ligger det för oss att försöka finna det – även om ämnet inte intresserar oss nämnvärt. Därför kan det vara en bra idé att börja titeln med ett sådant triggerord, eller att helt enkelt utforma titeln som en fråga.

I vår ofta hektiska vardag letar vi alltjämt efter smarta och enkla tips som förenklar vår tillvaro. Titlar som lockar med just detta är till exempel ”Därför har du kokat ägg på fel sätt hela livet” eller ”Så blir du en bättre älskare.” Dessa titlar fungerar nästan som heroin i vår hjärna: vi bara måste klicka för att inte gå miste om något. För de mest klickberoende av oss finns det en norsk hemsida skapad enbart för sådana titlar: slikogderfor.no. Här kan du klicka tills du blir grön!

Använd siffror

Som vi nämnt ovan, gillar vi tips och lösningar. Kombinera det med ett nummer och du har en vinnande kombination. Våra hjärnor gillar siffror eftersom de hjälper oss att organisera information. ”5 tips för bättre studentekonomi”, ”7 tips för en mer miljövänlig livsstil” – här är möjligheterna oändliga! Förhoppningsvis känner du din målgrupp så bra att du vet vilka problem de vill ha lösningar på.

Väljer du att använda nummer är det en bra idé att skriva det som en siffra, inte med bokstäver. Skriv ”5”, inte ”fem”. Det mänskliga ögat uppfattar nämligen siffror bättre. Det finns också mycket som tyder på att udda tal fungerar bättre än jämna tal, för vi lägger märke till dessa bättre och de är lättare att komma ihåg.

Var personlig

Vilken av dessa titlar tror du får flest klick?

  1. Så blir du av med din flygskräck i 5 enkla steg
  2. Flygrädsla: Så här botar man sig i 5 enkla steg

Om du svarade titel nummer 1 har du förmodligen rätt. Genom att använda ord som ”du”, ”dig”, ”din” och ”dina” i titeln skapar du en personlig relation till läsaren, och de allra flesta är ju intresserade av sådant som berör dem själva. Om du väljer att formulera titeln som en personlig fråga så blir det än mer personligt. Då blir nämligen läsaren nästan tvungen att ta ställning till det du skriver om. Forskning från norska handelshögskolan BI visar att en personlig fråga i titeln ökar klickfrekvensen med så mycket som 170 procent!

Hitta nyckelordet

Ställ dig själv frågan: Vad handlar min text om? Hitta ordet som beskriver din huvudpunkt och inkludera det i titeln. Gör till exempel en sökordsanalys i Google Trends för att ta reda på vilka sökfraser din målgrupp använder. Om du inkluderar nyckelordet i titeln kommer du att uppnå bättre synlighet i Google.

Använd deskriptiva ord (adjektiv och adverb) som gör din titel mer spännande och sökbar, men se till att den inte blir för lång. Titeln bör innehålla högst 70 tecken, eller cirka 4–8 ord.

Var ärlig

Se till att din titel inte lovar mer än den kan hålla. Det hjälper inte att ha en bra titel om innehållet annars håller låg kvalitet. Om titeln inte är relaterad till resten av innehållet är risken stor för att läsaren känner sig lurad och får en dålig upplevelse. Var ärlig och ge läsaren valuta för klicket. Till exempel kan titeln ”Ta seglarintyg enkelt på nätet” verka vilseledande, eftersom denna utbildning kräver praktikprov.

Det är med andra ord viktigt att innehållet i din text uppfyller förväntningarna på titeln. Var så korrekt som möjligt!

Våga vara sexig

I reklambranschen arbetar man mycket med att göra titlar och slagord så spännande och attraktiva som möjligt för målgruppen. Detta är något du också kan tänka på när du skriver en titel till din text. Experimentera med allitteration, ordlekar, adjektiv och kända referenser – använd ord som läsarna tänder till på! Bokstavsrim gör titeln mer synlig och skapar en stoppeffekt som kan räcka för att få läsaren att vilja klicka sig vidare och läsa hela artikeln: ”Topp 10 takläggningstips.”

Kort sammanfattat:

– Använd triggerord som ”så” och ”därför”.

– Ställ gärna en fråga genom att använda ”vad”, ”vem”, ”hur”, ”varför”.

– Var ärlig – undvik titlar som inte håller vad de lovar.

– Skriv personligt och direkt riktat till din målgrupp.

– Testa att använda språkliga finurligheter som bokstavsrim och ordlekar.

Rune Fossberg

Rune Fossberg
Digital Content Writer

rune.fossberg@samtext.com

Samtext logo
Samtext Sweden AB
Solkraftsvägen 16B
135 70 Stockholm
Tel: 073 707 2002